Torben Munksgaard [har] begået et hovedværk i dansk kriminallitteratur og givet nyt liv til genren ’den litterære krimi’. (…) Det er sprogkunst, det er spænding, det er storbydigtning. Af fineste slags.
– Juryens begrundelse ved tildeling af Harald Mogensen-prisen (læs hele motivationen her >>)
Munksgaard skriver krimi med både et finurligt plot og en kombination af lyriske og filosofiske registre. Det samlede resultat er en bemærkelsesværdig afslutning på en serie, der tager genrens konventioner alvorligt og samtidig leger virtuost med dem.
– Jyllands-Posten
Sidste del af Torben Munksgaards trilogi er hans hidtil bedste krimi. (…) Håkan Nesser, Munksgaards ældre svenske kollega, synes godt om hans krimier. Det forstår man godt. For uden at efterligne er Munksgaard elev af svenskeren, en af Nordens bedste krimiforfattere. Munksgaard er ligesom ham det, de franske kalder for en raconteur. Den fordækte fortæller, som slentrende a la den store Blicher verbalt og oralt italesætter sin historie i anekdoter, indskud og digressioner. Langsomt, men sikkert, skabes der med snigende spænding et mønster af sandsynlig kausalitet og overraskende konklusion. (…) Med ’Damevennens død’ afsluttes en krimitrilogi, som originalt adskiller sig fra den gængse danske krimilitteratur med og uden hygge, blod og bøddel. Bravo.
– Politiken
Højt niveau (…) nu har den glimrende Torben Munksgaard også taget udfordringen op i tredje bind af sin Nørrebro-serie … Kammerspil er ofte ret klaustrofobiske, men Munksgaard formår at live dette forkammer til døden op, så man gider følge med i den gamle teatermalers kvaler.
– Weekendavisen
Torben Munksgaard har efter min mening skrevet én af de seneste års bedste danske kriminalromaner, og med Damevennens død har han på fornemste vis afsluttet sin Traum-trilogi og samtidig vist sig som en krimiforfatter, hvis næste værk man kun kan se hen til med forventningens glæde.
– Bogpusheren
Endnu en fremragende præstation af altid velskrivende Munksgaard. (…) Tredje og sidste del af Torben Munksgaards Traum-trilogi lader intet tilbage at ønske, da den i samme sikre, opfindsomme stil som sine to forgængere folder en spændende, vemodig og vedkommende fortælling ud. (…) Den slags greb kan man jo umuligt stå for, men hvad jeg har endnu sværere ved at stå for, er Munksgaards fremragende persontegninger, hans formidable dialoger og hans evne til at bedrive humor på en overskudsagtig og troværdig facon. Det er egentlig interessant, at alt dette tilsammen ender med at blive en vildt spændende – krimi!
– Litteratursiden
2020’ERNES BEDSTE KRIMISERIE (…) En forrygende fortælling, der afviger fra de klassiske krimiserier.
– Vores Bogreol
(ud af 5) Denne forfatter kan noget med sproget, der rammer mig med få ord. (…) Disse historier bliver i én i lang tid og jeg er sikker på at jeg vil læse dem igen … noget jeg sjældent gør med krimier. Jeg nød at tilbringe tid med Walther og lod mig villigt narre af de twists forfatteren flettede ind. Jeg har faktisk kun 1 klagepunkt: at der ikke kommer flere bøger i serien!
– Fuglebakkens Bogorm
Bogen holder spændingen hele vejen igennem, og den er svær at regne ud; jeg havde stadig chokeffekten, da slutningen nærmede sig, og morderen blev afsløret. (…) den [er] velskrevet, og igen er Nørrebro udførligt beskrevet og brugt i fortællingen.
– Simone Karlas Bøger
En yderst velskrevet roman, som med indhold og sproglig leg udfordrer den gængse krimis rammer. De mange filosofiske betragtninger fra en hovedperson på livets endestation sporer læseren ind på dybere eksistentielle tanker.
– Lektørudtalelse