Torben Munksgaards særdeles velskrevne og veltænkte bog er oven i købet både samtid og retro, for den beskriver en nutidsmand, der forsøger at skabe sig selv en fremtid ved at generobre sin fortid (…) Det er både meget sort og meget råt, men også meget morsomt og indtagende, især fordi sprogbehandlingen er sikker og smuk (…) … en opsigtsvækkende god bog, der munder ud i en rørende og meget filmisk scene, hvor Henrik bogstavelig talt forsøger at skabe sig en ny, nøgen begyndelse. Det er sarkastisk, sviende og ramt lige på kornet af den velskrivende Torben Munksgaard, der er lige præcis så satirisk, som samtiden kræver – og det er ikke så lidt.
– Weekendavisen
… en usædvanlig stilsikker og velskrevet roman. (…) … i en både morsom og begavet selvdialog konfronteres læseren med Henriks valg af kone, barn, job osv. Munksgaard, der selv kun er 32, evner i den grad at placere sig i en midaldrende og livstræt mands hjerne. Humoren er sort, og tonen både grotesk og direkte. (…) … en veloplagt og meget dansk tilgang til mænd i krise. Der er al mulig grund til at glæde sig over Torben Munksgaards videre forfatterskab.
– Nyhedsavisen
Munksgaard skråler og skejer ud (…) … med den fandenivoldske og meget veloplagte “Retrograd” (… ) Den alarmerende krisestemning og den nutidige handling, med inddragelse af aktuelle indenrigs- og udenrigspolitiske fænomener, gør ”Retrograd” til en rigtig typisk samtidsroman. Der sker meget forskelligt i samtiden, men den uklare genrebetegnelse råber på satire og samfundskritik. Det giver Munksgaard i rigt mål.
– Berlingske Tidende
Munksgaard skriver godt – han er belæst og doserer fornuftigt Henriks virkemidler i et hæsblæsende opgør med alt og alle – og især det moderne menneskes forestilling om hvad der er rigtigt og forkert.
– JydskeVestkysten
Forfatteren opridser lynhurtigt og knivskarpt sin desillusionerede, vrængende midtvejskrise af en hovedperson; nemlig Henrik, som længe ikke laver meget andet end at ligge på sofaen og se fjernsyn og harcelere over sin irriterende kone og uduelige teenagesøn. (…) … det er forfriskende og lidt befriende med det ungdommelige gåpåmod, om end forfatterens absolutte styrke altså ligger i det mavesure.
– Jyllands-Posten
Retrograd er en fabelagtig god bog, som spidder parcelhus-Danmark med en pen så spids, at jeg sjældent har læst noget så sjovt. (…) … Retrograd er simpelthen Hans Scherfig og Gustav Wied ført up-to-date.
– DR Radio Fyn / Litteratursiden.dk
Romanen opererer både fængslende og dybt humoristisk i det svære terræn, hvor læseren skal holdes fast i forestillingen om, at Henrik ikke er tosset for alle pengene. (…) … den antyder, at der også i denne del af Norden kan udvikles holdbare talenter i stil med Erlend Loe og Kari Hotakainen.
– Euroman
Debutanten Torben Munksgaards Retrograd er fængende og glidende satire med fuld fart på (…) … romanen kommer frem og stiller sig ikke i vejen for sig selv. Munksgaard er god til at skrive mellem sætninger for at opnå de bidende og sjove effekter, der holder læsningen flyvende i højt tempo. Endvidere har han et godt øje for at belyse de trivialiteter, vi åbenbart alle er indfangne af (…) Ovenpå denne bund af jævn hverdag flammer absurditet og kritik i en underholdende blanding af spøg og alvor. (…) … en velfungerende debut, der holder sigtekornet på manden i midten – og dermed får tegnet både et troværdigt portræt af en stodder og et satirisk signalement af vor tid.
– Sentura
Munksgaard er en eminent revser af dansk småborgerlighed anno 2007, han udstiller med knivskarp præcision, hvor meningsforladt denne livsform, der kategoriseres som normal, kan synes. Og for det er romanen en læsning værd i sig selv. Men Munksgaard bemestrer yderligere det litterære sprog i en sådan grad, at man fornøjes, mens man fortvivles. Fortvivles over den udiskutable sandhed i hans nedslående samfundsdiagnose, fornøjes af det sprog, hvormed den meddeles. Det er på dette punkt, den flotteste parallel til Tom Kristensen skal findes. (…) Om Munksgaard tidligere har forsøgt sig i lyrikken, ved jeg ikke noget om, men han deler Kristensens glæde ved den flotte sætning og det originale sprogbillede. (…) Så læs for guds skyld hans roman ”Retrograd”, og genlæs derefter Tom Kristensens ”Hærværk”, sådanne romaner er livsnødvendige, hvis man ikke vil risikere at blive spist op af den provinsielle småborgerlighed, og hvem ønsker det!
– SEnyt
Hærværk anno 2007. (…) Af romanens undertitel kunne man forledes til at tro, at der er tale om et stykke dansk magisk realisme. Men Retrograd er snarere en opdatering af Tom Kristensens klassiker Hærværk. (…) Selvom bogens forlæg er ret tydeligt, står Retrograd fint på egne ben. Og fortællingen om den midaldrende mand, der en dag får nok og gennem selvdestruktionen gør oprør mod samfundets repressive provinsialisme, er lige så relevant i dag, som den var i 30’ernes Danmark.
– BogMagasinet
Bogen er skrevet med stort sprogligt overskud og indsigt i en generation, der ikke er forfatterens egen (han er en årsunge fra 1975) (…) Der er de senere år kommet en del danske romaner om mænds midtlivskriser, hvor Retrograd markerer sig flot med både sprog og originalitet (…) En sprudlende og original samtidsroman.
– Lektørudtalelse / DBC
In ‘Retrograde’ our man, having reached the age of fifty, consistently chooses to grow down instead of up. Out of which comes a bit of incense, ready-made pizzas and youthful parties – as well as brilliant existential considerations about what life is really worth when we don’t have a remote within reach.
– Danish Literary Magazine
Forfatteren Torben Munksgaard skriver så skarpt, sjovt og visse steder smukt, at det er helt rimeligt, at hans debutroman Retrograd blev kåret som vinder af Lindhardt og Ringhofs samtidsromankonkurrence i 2007. (…) Retrograd er i allerhøjeste grad et besøg værd.
– Villabyerne
Der kan siges meget godt om en forfatter, der mestrer en god begyndelse, og det gør Torben Munksgaard. I flere henseender. Begyndelsen på hans bog “Retrograd” er helt stilfærdigt forrygende med dens veltilpassede villaejer, der pludselig kører græsslåmaskinen gennem blomsterbedet og derefter kyler den gennem parcelhusets panoramavindue. Og så er bogen en begyndelse i sig selv, idet den er Munksgaards debutbog – og det lover godt for forfatterskabet. (…) Det er grumt, men meget læseværdigt, og “Retrograd” er således en debut, som lover mere end godt for fremtiden. Forfatterens, altså, ikke samfundets.
– Flensborg Avis
[Udenlandske]
Klart bedre enn det meste som utgis i Norge for tiden.
– Bergens Tidende (Norge)
Vellykket og helhetlig bok.
– Dagbladet (Norge)
Også i Danmark kan man skrive litteratur om mænd. I den nordiske samtidsromankonkurrence søgte man for nogle år siden murstensværker, som gengav vores samtid i bogform. Det er få, der husker konkurrencen, som fra start nærmest var dømt til at mislykkes (…) At konkurrencen mislykkes betyder ikke, at der ikke alligevel kan komme nogle gode bøger ud af den. Den danske vinder Torben Munksgaards Retrograd er sådan en. (…) Henrik er på samme tid en sympatisk og irriterende mand, gennem hvilken Munksgaard ved hjælp af humor gør rammende iagttagelser af nutiden.
– Kouvolan Sanomat (Kouvola Tidende, Finland)
(…) rammende, sjov og sympatisk.
– Etelä-Suomen Sanomat (Sydfinlands Tidende)
Munksgaards språk är (…) ledigt och spänstigt. Huvudpersonen berättar själv i en kåserande ton, ofta slagfärdigt och kvickt. Den faktiska udden kan lika gärna uppfattas som riktad mot allsköns upproriska “revoltörer” som mot den medelklassiga lunken. Munksgaards roman utsågs när den kom ut till det årets bästa danska samtidsroman; den är experimentell men samtidigt ytterst lättläst.
– Uppsala Nya Tidning (Sverige)
Munksgaard skriver med ett rakt språk som för dialogen fremåt utan döda punkter och dialogen har en osofistikerad och komisk charm. Läs!
– Nordens Tidning (Sverige)
Romanen heter “Retrograd”, är den bästa av de tre [vinnarna], och handlar om en radhuspappa som i och med sin 50-årsdag börjar bli yngre. (…) Det är mycket dystert, men berättat med en finstämd ironi som mest förlitar sig på det faktum att den nordiska samtiden i sig ofta ter sig som ett skämt alldeles för egen maskin. (…) Torben Munksgaard är bra på främmandegörande, som när han analyserar ett cocktailparty (…) och bara där är denna recensent beredd att regrediera tillsammans med honom.
– Dagens Nyheter (Sverige)